POSonline blog

Statystyka jest jak...

O statystyce można mówić bardzo dużo, np. Jean Rigaux w XX wieku powiedział w jednym z wywiadów, że istnieją trzy rodzaje kłamstwa: przepowiadanie pogody, statystyka i komunikat dyplomatyczny.
Kiedyś podczas meczu piłkarskiego usłyszałem od komentatora, że statystyka jest jak krótka spódniczka. Pokazuje bardzo dużo, ale to co najważniejsze nadal jest zasłonięte. Na myśl od razu przyszedł mi dość często przytaczany argument, że „ja i mój pies statystycznie mamy po 3 nogi”. Z tym, że w tym wypadku to żadna statystyka. 

Statystyki ogólne

W programie POSonline nie mierzymy odchylenia standardowego, kwartyli, decyli czy mediany. To, co mamy dostępne od razu po zalogowaniu do wersji desktop to dotychczasowe statystyki sprzedaży w postaci wykresów odzwierciedlających wyniki. To twarde dane faktów, a my powinniśmy je prawidłowo interpretować. Nawiązując do pierwszego zdania: owszem, wiadomo, że statystyki pokazują jedynie przeszłość, nie pokazują przyszłości, ale mogą pokazywać średnią, trend sprzedaży, podział na grupy towarowe, a nawet godziny w których warto mieć otwarte punkty. Zresztą – zobaczcie sami. 

Wartość sprzedaży

Spoglądając na wykres powyżej dochodzimy do ciekawych wniosków. Wydawałoby się, że w godzinach 8-16 ludzie pracują, a nie chodzą po sklepach. Tymczasem w analizowanym przypadku wyraźnie widać, że największy szczyt sprzedaży wypada w godzinach porannych, żeby systematycznie spadać aż do godziny 18, wtedy też następuje zamknięcie punktów. 

Forma płatności

Powyższy wykres pokazuje nam jak bardzo udział płatności bezgotówkowych rośnie. W drugim kwartale 2020 roku udział gotówki w całości sprzedaży wynosił około 1/3 całości sprzedaży. W ciągu roku udział ten zmalał do 1/4. Dzięki tej statystyce jesteśmy w stanie zabezpieczyć punkt w stosowną ilość bilonu do wydawania reszty. 

Statystyka – rabaty

Powyższy wykres z kolei obrazuje nam średnią wielkość udzielonych rabatów oraz ich maksymalne wartości w danym dniu. Tak jak w każdym wykresie, możemy wybrać konkretny oddział i sprawdzić średnią ilość udzielanych rabatów. To obrazowe ujęcie pozwala na sprawdzenie czy pracownicy prawidłowo dostosowują się do polityki rabatowej przedsiębiorstwa. 

POSonline – podejmuj właściwe decyzje!